Blogglisten

Min første uke på Rauma FHS

Dag 1
Jeg ble innlosjert i Nordborg i 2. etasje av en trønder som faktisk var nabo med en trønder jeg ble kjent med i rundt 2005. Jeg fikk eget rom med bad, noe jeg ble selvsagt veldig glad for. Men jeg må innrømme at under utpakkingen ble jeg ganske lei foreldrene mine. Etter hvert kom venninna mi Elin til skolen og foreldrene våre fikk møtes. Så endelig fikk foreldrene mine møte mine såkalte ”Svigerforeldre”. Men det gikk fint.
Middagen på huset var ”Fars Kjøttkaker” med fromasj til dessert. Etter det ble vi invitert i gymsalen på felles åpning. Vi fikk høre mye rart om lærerne og alle elevene kom opp på scenen fylkesvis. Men det var en strålende åpning og fin samling med bare elevene i gymsalen etterpå. Det som var mest krevende var nok navn leken og ringen der vi skulle ha en kort samtale med den andre ringen. Spesielt i bråk hvor jeg gjerne hører litt dårlig så var det likevel veldig artig. Selv om det virket som om alle skulle gå enten SOS SOT eller Fotball. Da var gleden stor da noen fra musikk/band som venninna mi går på kom fram og når endelig noen fra mitt studie kom fram. Det som var tøft for min del var at det var freninger her så jeg er ikke alene frening. Å ja selv om jeg ikke bur i Fræna lengre så er likevel frenin mitt hjem.

Dag 2
Dagen etter startet vi dagen med litt morgentrim kl 8 om morgenen. Noe som i grunn var tungt, men likevel forfriskende. Men det var heldigvis noe vi slapp og gjør hver dag da. Flaks for meg:) Resten av dagen fikk vi møte de ulike lærerne og vi fikk se klassene våre. Jeg skal gå i klasse med 4 andre jenter og rundt 11 gutter. Virker som en grei klasse så langt, og jeg er eldst der med mine 22 år. Om ikke en gutt til kommer da som er 26 år. Senere den dagen var vi på omvisning i Molde med buss. For min del var det i grunn bortkastet siden jeg omtrent kjenner Molde sentrum inn og ut, men for de nye var det sikkert lærerikt. Okei jeg lærte en ting da. Hvor idrettens hus var. Så dit skal jeg å bade noen ganger om jeg får med meg noen dit.

Senere den dagen var vi på grilling i Kringstadbukta. Det var ganske koselig, men litt for langt å gå for min del. Men med volleyball og fotball spilling og litt Kubb så var alle fornøyde. Å for å rose kokkene så var hamburgerne gode. Det var god stemning der så skjønner at folket hadde det bra. Kvelden ble slutt etter hvert som folket gikk fra bukta og hjem. Men var ingen sure miner på turen.















Dag 3
Overnattings tur til Frænabu i frenin. Det var godt å se igjen hjemmelige trakter og se at et sted jeg ikke hadde sett på 19 år. Ellers var det fotball, volleyball, bordtennis, hestesko kasting, frisbee, kajakk roing og fiske som foregikk som fritid aktiviteter. Jeg sto mest i fiske kø før jeg gikk opp å så på de andre som drev med aktiviteter. Jeg var i grunn mest aktiv med å ta bilder med kameraet mitt. Og fikk ganske mange gode bilder og filmer av folket på huset og ute. Utpå dagen ble jeg litt mer kjent med den ungarske jenta som gikk på skolen. Jeg endte med å lære ho litt norsk når vi gikk i lag. Blant anna ord for vann og ørret. Det var spesielt å sitte på steinene ute ved vannet før team building. Da ble det en koselig småprat for meg i hvert fall. Så begynte team building. Jeg og jenta havnet på samme gruppe og gruppa vår fikk en liten utfordring med å takle oppgavene samt oversette det til engelsk hva vi gjorde. En liten pakke som vi fikk som het ”Ludvik” var med oss hele tiden. Han tålte ikke gress så vi kunne ikke legge han på bakken, og vi delte på å passe på han. Første oppgave var å komme oss gjennom et edderkoppnett i skogen. Vi fikk ikke bruke samme hull 2 ganger så omtrent alle hull ble brukt. Men vi fikk til oppgaven ganske bra og fikk skryt. Under den øvelsen hadde jeg mest ansvar for Ludvik før jeg skulle igjennom. Andre øvelser vi hadde var blant annet å flytte oss over et 15 meters område ved bare å bruke noen planker å stå på. Oppgaven var krevende og vi måtte ha balanse, og jeg med min dårlige hadde det ikke like lett, men vi fikk det til. Selv om jeg ramla en gang på bakken og noen andre gjorde det samme. Men vi fikset det ganske bra:) Tredje oppgaven var å forflytte seg fra 1 palle til en annen og til slutt en tredje. Vi fikk bare 2 planker så det var krevende å få til, og vi klarte ikke å fullføre den oppgaven. Men vi hadde løsningen inne så hadde vi hatt 15 minutter til så hadde vi klart det sa læreren. Siste oppgaven vi hadde skulle vi klare uten syn. Vi skulle lage en firkant med bare et tau og bruke stemmer. Vi slet med den oppgaven, og det ble mye tull, men vi fikk det til i slutten. Det som var spesielt i gruppa var at vi faktisk fikk enkelte kallenavn på noen av gruppas medlemmer. For eksempel ”Sandnes”. Så det kommer nok til å henge lenge. Og når vi var ferdig skulle vi åpne Ludvik. Å siden jeg vart flinkest til å passe på han siden jeg tok den jobben for det meste så var det jeg som åpna han. Og inni der var det en Dumle pose. En fin belønning for arbeidet.

Senere den dagen var hele skolen en tur på Atlanterhavsveien for å se på havet og utsikta. Jeg tok mange bilder og jeg oppdaga at venninna mi var med gjengen jeg skulle gå i klasse med. Mest antagelig siden dem budde på samme rom, men det var artig å se. Håper bare at jeg og blir like godt kjent med dem som Elin er med dem. Da vi kom tilbake til Frænabu var det noen av lærerne som snakket om å fiske litt og jeg var med dem og fiska. Jeg fikk antagelig dagens største ørret på rundt 200-300 gram. Og jeg har aldri fisket i innsjø før. Derfor var jeg litt stolt i hvert fall:) Selv om jeg ikke fikk fisket før på kvelden da.

Utsikt over hostadvatnet Lek over øyer

Atlanterhavsveien og røslyng

Ørreten som slo Helge sine:p og solnedgang fra Hostadvatnet

Vi hadde en samling på kvelden der vi gjorde ulike aktiviteter, leker og sang. Det var ganske koselig og vi lo godt. Har det meste som videofiler på maskinen min så skal kose meg med å se dem når jeg vil. Etter samlingen var det snacks på gangen. Da havnet jeg og Ildi på samme bord og vi endte med å prate. Plutselig kom et flygende langfota kongle mellom oss og Ildi lærte ordet. Derfor var jeg ganske stolt da hun klarte å si ”I he sett en Langfota kongle”. Jeg sa da til ho at ho kunne nå snakke litt frening. Jeg oversatte og de lillos sin sang ”Smak av Honning” til ho. Men det så ut som det var artig å få det til.

Dag 4
Startet med brannalarmen rundt 7 tida. Det var noen som hadde dusjet og dampen var det som slo ut alarmen. De fleste sto opp, men var vel ingen riktig panikk i forhold til alarmen. Allikevel sto jeg opp etter at den var avslått og gikk ut i morgen gryet. Det var helt stille ute foruten noen fugler som sang i trærne. Jeg hadde med kameraet og tok noen fine bilder. Ene skal stilles ut den 3. oktober på Rådhusplassen i Molde under markeringen av ”Verdensdagen for psykisk helse”. Tok noen fine bilder dagen før å. så skal stille ut 4 bilder.

Rundt 8-9 våknet folket til liv og det ble frokost og en liten samling før vi alle dro til Farstad stranda. Der var det sjøsport, fiske, natursti og strandvandring som foregikk. Vi fant blant anna krabber skjell og en inntørka liten lyr på stranda. Og veldig mange kokkelurer eller sjøsnegler som noen og kaller dem. Vi tok turen til Bud og Ergan Kystfort da vi var ferdig på stranda. Der fikk vi se Bud, bunkerne og noen tok seg friheten til å kjøpe litt å spise og drikke.

Vi kom tilbake til skolen rundt 15, og da fikk ikke jeg med meg så mye siden jeg sprintet til styremøtet som skulle starte kl 15. Men det var visst artig det som hadde vært resten av dagen.


Dag 5
Denne dagen likte jeg spesielt for i dag lykkes jeg å bli litt kjent med jentene jeg skulle gå i klasse med. Siden Elin hadde delt rom med dem på Frænabu så var det lettere for meg siden jeg har problemer med å bli kjent med andre.

Dagen i dag var en informasjonsdag og valgfag dag. Vi skulle velge valgfag og jeg valgte teater/teatersport og musikk på førstevalg og fiske på andre valg. Så får se hva som kommer. Blir antagelig teater tingen det blir, men bra blir det uansett. Får jobbe med Morgan W105CE min da. Så den skal ikke få hvile så veldig mye. Vi fikk og informasjon om linjefaget og. Så i dag kom i meg på nett. Det var deilig for å være ærlig. Og det første vi lærte var at DATA stod for ”Dobbelt Arbeid Til Alle”. Men gler meg til å starte dette året for alvor.

Senere den dagen var jeg på møte med Erlend i Mental Helse og vi planla at den 25. oktober skal jeg åpne Mental Helse Ungdom for kommunene Rauma, Gjemnes, Eide, Fræna og Molde. Det blir mye å holde styr over, men jeg skal klare det. Etter møtet kjøpte jeg noen bilderammer og svart papp som jeg skal lime bildene jeg skal utstille på Verdensdagen i Molde. De ble knallbra.

Utsikt over Hostadvatnet og Atlanterhavsveien

Hostadvatnet kl 7 om morran og solnedgang over Hostadvatnet

På kvelden var det ”Pit Stop” i peisestua. Og jeg fikk vite at Elin skulle synge der så jeg var der og hørte på. Hun og resten av gjengen fra musikk band gruppa var flinke å synge, og jeg tok opp nesten alt på kameraet mitt. Resten av gjengen som hørte på var ganske imponert. De med bordet mitt sa de fikk sitringer av syngingen så jeg skal love deg at dem var flinke.

Dag 6
Ny informasjonsdag på Rauma og vaskedag. Vi fikk mye info angående vasking og vi måtte vaske romma våres i dag. Heldigvis var ikke mitt så rotete så det var enkelt å vaske for min del. Etter vasking og lunsj så var det aktiviteter for hele skolen. Vi skulle kaste terninger og finne tingen som hadde dette nummeret. Og vi skulle komme først til 50. Det var en artig lek og gruppa mi havnet på 3 plass om å bli ferdig først. Men tapte grundig på ryddingen av tingene i skogen, for det var andre som var kjappere.

Etter middagen dro jeg, Elin og de andre jentene fra klassen min til Molde for en liten omvisning og litt shopping. Vi fant mye rart som havnet i shopping bager og jeg for min del slet med å finne en tights i størrelse L på MAH. Men fant en til slutt så fikk meg noen nye klær, selv om i ”Kremt” handla for litt mer enn plana var. Men vi fikk mye god latter og vi fikk komme oss ut fra skoleområdet.

Senere den kvelden var det stafett på skolen i samarbeid med stipendiatene, men jeg stod over. Men fikk samtidig besøk av søstera mi da. Ho hadde med en broderipakke jeg hadde bestilt så nå er det håndarbeid for full pakke på fritiden:) Og ellers slutta jeg dagen på rommet til 2 av jentene i klassen min. Der så vi bilder og eksperimenterte litt med Windows Moviemaker så no skal i lære dem alle å lage videoer der.


Dag 7
Da har en uke gått på skolen. Starta dagen med en dusj og gjorde klar vasken min til vask etter middagen. Siden vi skulle ha grøt til middag bestemte en gjeng av oss for å dra til molde for å kjøpe pizza. Vi valgte 2 varianter. Ene med bare skinke og andre så mer ut som salat med pizza. Den hadde litt av hvert i seg, men den var god. Etter det ble det til Nille for å kjøpe tørkestativ og 3 stykker gikk på 5 minutter. Var ganske moro å se dem 5 jentene på bussen som skulle ha med seg 3 tørkestativ. Og enda bedre ble det da vi hadde vitser om dem hele turen.

Senere på kvelden var det miljø kveld. Der vi hadde konkurranser og musikk og sketchjer. Favoritten å le av var vel Ares Trønderske versjon av With or without you av U2 som ble til ”Me eller uten dæ”. Trur aldri i har hørt en bedre latterfulgt sang i verden. Etter miljø kvelden ble det singstar med multimedia jentene og Elin i tv-stua på nordborg. Vi hadde det moro med å synge og le gjennom hele kvelden. Og det ble tatt noen videoer, men av hensyn til de enkelte blir dem ikke lagt ut. Men dem var moro skal du vite. Spesielt når Elin var rockestjerne og rista på håret.

Pizza kveld:) Salat med Pizza:p



Miljø kveld og "Me eller uten dæ" Vanja lo godt av den:)


SINGSTAR!!!!!!!!!!!!! Elin du va dritgo på the final countdown:)



Så til konklusjon kan man si at første uka på skolen var Konge, men litt for mye info. Men får se nå da hvordan undervisninga blir så blir det bra får vi håpe.

No comments: