Blogglisten

Hvorfor Toalettan på DMMH 7 etasje ikke er helt....

Vet ikke hvor mange av mine lesere som har vært på DMMH og sikkert heller ikke vært på doene i 7 etasje på huset. Det er noe rart med de doene for det er ikke helt som det skal på noen av de. (Et av de irriterende doene i 7 etasje på DMMH)


Her er et bilde av en av doene i 7 etasje på DMMH. Det er som et vanlig do, men det er det ikke. Det er 3 like slike do der i 7 etasje, men det er kun et som er nesten estetisk normalt. Og det er fordi det har et stellebord inne hos seg. Det er kanskje derfor de andre som det på bildet ikke er det jeg ville kalt estetisk normalt. Det mangler stellebordet for å være bra.

Men hvorfor hater jeg disse toalettene? Jo nå skal du høre.

Toalettene trenger ikke ha 1 meter ledig plass på ene siden og 20 cm ledig plass på andre siden. Hva med å ha toalettet på midten. Da hadde det blitt bedre med en gang. Og jeg hadde ikke bommet når jeg skal på do noen ganger. Det er ikke behagelig å bomme med halve rompa på doen og halve utenfor når du må på do.. Og det er fakta..

Og en annen ting.. Vanligvis kan du slå på og slukke lyset når du er inne i et rom. Jeg skulle på do i dag i 7 etasje etter at lysene i etasjen var avslått. Det er no greit det for strømsparingen sin del, og det var slukket på doene å. Men når jeg var inne og skulle på do så måtte jeg ha noe lys, for det er ikke vinduer der inne. Og da begynner vår jakt etter lysbryteren. Hvor var den. Lette opp og ned langs døra på første do, men fant ikke noe. Gikk på neste do og heller ikke der var det lysbryter. Siste do.. og der var det heller ingen lysbryter. Og lysbryterne ute i gangen funket heller ikke...
HVEM ER DET SOM HAR DO UTEN VINDUER OG UTEN LYSBRYTER!!!
Historien endte med at jeg gikk ned en etasje til en estetisk utseendemessig do med lys inni og antagelig lysbryter. Men man kan begynne å lure på hva som skjer her i verden når det ikke er lysbryter på do.

På min do er lysbrytern rett atmed døra og doen står på midten:)

5 comments:

Anonymous said...

Ifølge byggforsk (byggteknisk tidsskrift om retningslinjer ved akkurat bygging) skal det være 40 cm fra midten av toalettet og ut til veggen, da de fleste toaletter er 40 cm brede vil det si 20 cm fra toalett til vegg. Byggforsk pleier å overdrive kravene sine til mål noe ekstremt, så jeg vil da tro at et toalett som står 20 cm fra veggen ikke er noe problem. Men jeg må innrømme at jeg ikke har målt selv på toaletter der jeg synes det er trangt. Sooo.. Men er forsåvidt enig i at det burde plasseres på midten når det ikke er noe annet der. Det ser jo rart ut.

Anonymous said...

haha... Har samme problem på en do på skolen min og... Når man går inn går døra innover og alt er på den sida, nesten umulig å komme inn og på den andre siden er det god plass... *lurer på hva designerene tenkte*

Anonymous said...

Det er selvfølgelig så du skal få tak i dorullen på veggen! Når du har sittet å kost deg midt i rommet til du er ferdig, er det ikke verdt det når du sitter der og må riste fordi du ikke får tak i dopapiret... ;)

Linn said...

Slutt å syt. Tenk på dem som trenger hjelp for å i det hele tatt komme seg på toalettet. Eller rullestolbrukere, folk med ortose, og andre funksjonshemmede som ikke får gått på toalettet fordi det ikke er like mange handycap toaletter som det er "vanlige" Det er rett og slett ikke plass til å komme seg inn døren selv om man må pisse aldri så mye. Det er synd å lese at dere må strekke dere etter toalettpapiret, stakkrs stakkars dere. Hvis dere kjøpte Dagbladet og Magasinet fra forrige lørdag hadde dere kunne lese om en eldre kvinne på sykehjem som ble tvunget til å gå med bleie, men hun ville gå på toalettet selv. Kroppen greide bare ikke å gå dit, og det å vente på de som jobber på sykehjemmet skulle hjelpe henne på do tok så lang tid at hun gjorde på seg. Det er nedvergende det.
Det er vanskelig å forestille seg hvordan det er å ikke være funkjsonsfrisk, for man vet ikke hva man har før det er borte. Det er en ærlig sak:)

Fin blogg btw! Håper du syns det er greit med litt debatt;)

.:*:. Miss Nerland .:*:. said...

Er glad i debatter:)

og kan tilføye at på den skolen der er det 1 handicap i hver etasje i etasjene under på det bygget(dvs 2 i hovedbygget) samt et handicap do på et annet bygg som hører til skolen. kun 1 bygg det ikke er handicap do..

Men utrolig bra hvor folk interesserer seg for toaletter..