Blogglisten

Når du kysser kjæresten...

Jeg har alltid følt meg nærmere kjæresten min når jeg kysser han, og nå har forskning bevist at god kyssing gir god kjemi

både dagbladet
http://www.dagbladet.no/2009/02/14/nyheter/valentindagen/usa/forskning/4856616/
og vg
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=558430
skriver i dag om samme forskningen som omhandler nettopp kyssing. som ble utført på lafayette College.

Dagbladet sier:
"Kysset utløser en sammensatt kjemisk reaksjon, men reaksjonen kan slå begge veier, og i noen tilfeller kan et dårlig kyss være dødsstøtet for et forhold, sier forskerne, som understreker at vår forståelse av fenomenet er begrenset."

VG sier:
"Helen Fisher fra Rutgers University bemerket at mer enn 90 prosent av menneskelige samfunn praktiserer kyssing, som hun mener har tre komponenter: Sexdriv, romantisk kjærlighet og tilknytning."

Er kanskje derfor jeg føler meg mer tilknyttet til kjæresten mer enn noen gang når vi kysser. Det er en de tingene som gjør at forholdet mellom 2 mennesker blir sterkere og stresset forsvinner. "Stress hva er det?" kan godt være en av de ubevisste tankene som streifer to som da for eksempel kysser.

Kyssing er viktig. Ikke bare fordi de er et tegn på kjærlighet, men å fordi det har helsefremmende effekt å. Blant annet fjerne stress, spyttproduksjons økning som fører til bedre tannhygiene, opptil 38 muskel sammentrekninger, forbrenning av 12 kcal på 3 min kyss, og at nervene i leppene kan finne partneres lepper i mørket. Kilde Din side helse
http://www.dinside.no/528625/dette-visste-du-ikke-om-kyssing

Da har jeg flere grunner å kysse kjæresten min og det skal gjøres når jeg får se han igjen.

2 comments:

Anonymous said...

Grrrrrg

Anonymous said...

Det pussige synes jeg er at sex moralsk og normativt anses som mer intimt og privat enn kyssing i disse tider med kondomer, angrepiller og DNA-tester.
Hvorfor er det slik at sex skal være forbeholdt mennesker som "elsker" hverandre, mens man kan fly rundt og kline overalt med hvem man vil?